SUBOTIČANI PROTIV SVETLEĆIH REKLAMA U ZAŠTIĆENOM GRADSKOM JEZGRU

SUBOTIČANI PROTIV SVETLEĆIH REKLAMA U ZAŠTIĆENOM GRADSKOM JEZGRU

Bilbord u zaštićenom gradskom jezgru Subotice, foto: Natalija Jakovljević RSE

02.12.2019

Kategorija: Politika

U Subotici su u toku radovi na postavljanju 26 svetlećih reklama tipa “city-light” u zaštićenom gradskom jezgru i u naselju Radijalac. Stanovnici grada na krajnjem severu Srbije oštro se protive postavljanju ovakvih reklama zato što, kako navode, ograničavaju njihovo kretanje i predstavljaju opasnost za decu i invalide.

Odluku o donošenju Plana postavljanja sredstava za oglašavanje na teritoriji Grada Subotice donesen je sredinom septembra 2018. godine. Naručilac je Grad Subotica, na osnovu naloga gradonačelnika Subotice, a Plan je izradilo “Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje” Subotica. Reklame imaju isključivo komercijalnu svrhu, a cilj je da se izdavanjem reklamnog mesta ostvari prihod vlasniku prostora.

‘Niko nas nije pitao’

Napravićemo protest zbog ovog, kaže subotičanka Desanka Rašović, foto: Natalija Jakovljević RSE

Subotičanka Desanka Rašović rekla je za Radio Slobodna Evropa (RSE) da je ovim uništeno najlepše šetalište na Radijalcu i da ga smatra nebezbednim.

“I šta su sad napravili ovde? Prvo, deca kad jurcaju da gledamo kako će udariti u to, drugo, nemamo nikakav pregled, treće, to je najopasnije, jer nema žene na Radijalcu kojoj nije tašna uzeta, bar vidimo pregledno ko nam ide, pa se čuvamo na neki način. Da li je neko pitan za ovo? Šta je urađeno ovo, i na šta ovo liči? Moglo je sa strane da se namesti, ovo ovde su nam uništili. Ovo neće dugo trajati sigurno, jer ćemo napraviti protest zbog ovog. Na šta ovo liči? Ovo je užas. Više nego strašno”, smatra Rašović.

Subotičanin Dragan Krasić rekao je da mu reklame kao reklame ne smetaju, ali da se na ovaj način postave na šetalište je “baš, baš ružno”.

“Ne bih imao ništa protiv da je to negde sa strane. Nikako se ne uklapa. Ne treba biti urbanista da skontaš da je nešto ružno, da mu nikako nije mesto u ovom ambijentu. Centar je lep, manje više, sam po sebi, ali sa tim iskačućim reklamama, bodu oči, ružno je, nije im tu mesto”, smatra Krasić.

Odlukom o postavljanju reklamnih površina precizirani su broj i lokacije različitih reklamnih panoa. Krajem jula ove godine objavljen je i konkurs za izvođača svetlećih reklamnih tabli, tipa “city light”, širine 1,50 metar, a visine 2,50 metra.

Na sajtu firme Posh 33 DOO iz Novog Žednika posetiocima je ponuđeno iznajmljivanje city light reklamnih panoa koji obuhvataju i ekskluzivne lokacije. Cenovnik usluga, u zavisnosti od vremenskog perioda, kreće se od 175 evra do 290 evra.

U gradskom jezgru Subotice, koje je proglašeno za kulturno-istorijsku celinu od velikog značaja, postavljanje sredstava za oglašavanje ovog tipa je planirano u skladu sa Rešenjem Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture Subotica.

‘O ukusima ne vredi raspravljati’

Foto: Natalija Jakovljević

Direktor “Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje” Subotica Predrag Radivojević rekao je novinarima na predstavljanju zimske službe da su svetleće table tipa “city light” postavljene u pešačkim zonama po uzoru na sve veće gradove, kao što su Beograd, Novi Sad i Niš.

Dodao je da je Plan izradilo javno preduzeće na čijem je čelu, “u skladu sa uslovima Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Subotici, u delovima gde se sredstva za oglašavanje nalaze u zoni zaštite”.

“Naravno da je ideja da grad prihoduje u budžet od ovih i ostalih sredstava za oglašavanje. Konkretno, od ovih ‘city light-ova’, grad na godišnjem nivou planira da prihoduje nešto više od milion dinara”, kazao je Radivojević.

Na pitanje novinara da prokometariše da li se njemu lično dopadaju reklamne table, Radivojević je rekao da”o ukusima, što se kaže, ne vredi raspravljati”.

“Nekome se sviđa, nekome se ne sviđa. Ovi ‘city ligt-ovi’ su identični kao što ih imate i u Knez Mihajlovoj u Beogradu, u Novom Sadu, i u drugim evropskim gradovima.”

Demokratska stranka: Ukloniti bilborde

Foto: Natalija Jakovljević

Gradski odbor opozicione Demokratske stranke (DS) u Subotici pozvao je lokalnu vlast da odustanu od ovog projekta i da hitno demontiraju bilborde na Radijalcu i u zaštićenom jezgru Subotice.

“Zahtevamo od gradskih vlasti da odustanu od ovog suludog projekta i nalože ‘pobedniku na licitaciji’ da ukloni table i vrati sve u pređašnje stanje”, naveo je DS u saopštenju za javnost.

Podsetili su da su stanovnike Radijalca neprijatno iznenadile velike oglasne table postavljene posred šetališta, i to popreko, tako da je “šetalište napola suženo, naruženo i učinjeno potpuno nebezbednim”, a da je u isto vreme, na Korzou, počelo postavljanje temelja za iste takve velike oglasne table.

Subotički DS je zatražio da predstavnici vlasti odgovore na pitanja “da li je ovaj projekat i način na koji se realizuje rezultat potpune nekompetentnosti i neznanja? Ili je možda plod potpunog odsustva brige za grad i građane? Ili je ovaj projekat samo primer kako je ovaj nekompetentan režim spreman da zbog nečije privatne zarade, ne brinući ni za grad, ni za građane Subotice, realizuje jedan štetan i u najmanju ruku neinteligentan projekat”.

Problematični panoi u zaštićenoj zoni

Problematičan pristup protivpožarnog vozila: Viktorija Aladžić, foto: Natalija Jakovljević RSE

Vanredna profesorka na Građevinskom fakultetu u Subotici Viktorija Aladžić rekla je za RSE da postavljanje reklamnih panoa u centru grada sadrži više problematičnih aspekata.

“Na zone kretanja kakva je pešačka zona nikada ne treba staviti prepreku koja se prepreči u pravcu kretanja. Treba da stoji negde sa strane, u zoni mirovanja, da se ne bi ometalo kretanje. Na korzou pešaci moraju da obilaze prepreke, klupe, kandelabre, koji su takođe postavljeni na sredini, što takođe nije odgovarajuće, a sada i sa bočne strane imamo te reklame koje su preprečile prolazak”, kazala je Aladžić.

Kao drugi problematičan aspekt navela je protivpožarnu zaštitu i mogućnost adekvatnog pristupa protivpožarnog vozila da, u slučaju potrebe, ugasi požar. Ona smatra da je apsolutno neadekvatno da se u zaštićenoj zoni postavljaju ovakvi reklamni panoi, kao i da je ovakvim odlukama otežano kretanje slepim ljudima.

“Kako slepi uopšte mogu da prođu Korzoom od tolikih prepreka koje stoje na putu i da se bezbedno kreću”, upozorila je Aladžić.

Dodala je i da bi trebalo da postoje biciklističke staze koje prolaze kroz centar grada, kako bi građani brže mogli da stignu sa jednog kraja grada na drugi.

RSE do objavljivanja ovog teksta nije dobio odgovore na pitanja koja je uputio Javnom preduzeću za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje, Subotica; gradonačelniku Subotice Bogdanu Labanu; Sekretarijatu za građevinarstvo, kao ni od Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Subotici, o tome da li su reklamne table postavljene u skladu sa propisima i da li su bezbedne za prolaznike.

 

Izvor: Radio Slobodna Evropa (Natalija Jakovljević)

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.